Jak vybrat školní batoh
Jak vybrat studentský batoh
Jak vybrat krosnu
Mnoho rodičů si při výběru školního zavazadla/školní tašky pro své dítě pokládá zásadní otázku – aktovku nebo batoh? Odpověď není jednoduchá, ani zdaleka jednoznačná. Doba, kdy jsme si mohli vybrat ze dvou typů jednoduchých školních aktovek, je, naštestí, nenávratně pryč. Na druhou stranu, dnešní záplava školních aktovek, batohů a tašek je taková, že se v nabízených produktech a jejich rozdílech málokdo vyzná. Proto jsme se rozhodli pomoci Vám při jejich výběru a sepsat několik užitečných rad pro usnadnění výběru školního batohu.
7. praktických rad pro výběr školního batohu:
Jak daleko to mám do školy?
Je důležité vybírat podle tohoto kritéria, protože špatně zvolený model nám může způsobit bolesti zad, při špatném odvětrávání pocení.
Kolik učení v něm budu nosit?
Ujasnit bychom si to měli především kvůli vhodné velikosti a vnitřnímu uspořádání kapes.
Jak těžké to bude?
Tato otázka může při špatném zodpovězení zapříčinit např. utržení zádového popruhu či jiné části. Je třeba dodržovat také doporučenou nosnost předepsanou výrobcem.
V jakých podmínkách se budu pohybovat?
Zde je zapotřebí dbát na správně zvolený materiál. Existují hlavně voděodolné, odolné vůči mechanickému poškození nebo např. odlehčené.
1.Objem batohu
Jak velký batoh si koupit? Vejde se mi vše potřebné do tohoto objemu? Asi nejdůležitější a rozhodující otázka při výběru. Zlatým pravidlem je koupě batohu s nejmenším možným objemem, do kterého lze sbalit vše nejnutnější (potřebné), neboť jeden z Murphyho zákonů říká, že: "Neexistuje tak velký batoh, který by se nedal zcela zaplnit". Kdo by se ale pak tahal s tak velkou (a především těžkou) obludou. Odpověď je přece nasnadě – VY! Při výběru batohu se správným objemem bude asi nejdůležitější odpověď na otázku: "Na jak dlouhé cesty budu batoh používat?". Určitě mi dáte za pravdu, že na nedělní výlet se nebudete tahat s 80litrovým batohem a naopak na několikadenní trek těžko vystačíte s batohem o objemu 35 litrů.
Nosný, či spíše především dobrý nosný systém je nejdůležitější částí batohu, která rozhoduje o tom, jak se vám bude batoh nosit. Jinými slovy batoh s dobrým nosným systémem je dobrý, ale batoh ze sebelepšího materiálu se špatným nosným systémem nikdy dobrý nebude.
Nosný systém, jak již název říká, slouží "k nesení batohu". Slouží k "přerozdělení" hmotnosti nákladu batohu mezi nosné popruhy batohu a bederní pás. Přitom by obě složky měly být v rovnováze. Nosný systém ale také určuje, jak dobře se vám batoh ponese. Nastavením nosného (často se v literatuře objevuje termín zádový systém) můžeme nastavit nejen délku zad, ale i výšku těžiště neseného nákladu. Z vlastní praxe asi víte, jak nestabilní je batoh na zádech, máte-li nešikovně těžiště nastavené, jak vás batoh táhne "za ramena či k zemi". Tady ale nutno podotknout, že výšku těžiště batohu lze nastavit i správným uložením nákladu v batohu.
Kvalita nosného systému ale také určuje, jak pohodlně se vám batoh ponese. Tedy jak dostatečně měkké jsou plochy, které přijdou do styku s vašimi zády. V neposlední řadě hraje svou podstatnou roli i materiál, ze kterého je nosný systém zhotoven, a který určuje "prodyšnost" tohoto materiálu, tedy jak dobře budou záda odvětrávána. Zpocená záda jsou asi nejméně příjemným "produktem" nesení batohu. Materiál by tedy měl dobře odvádět vlhkost, zároveň by měl vlhkost co nejméně pohlcovat.
Druhou a naprosto nedílnou částí nosného systému je výztuha. Nedostatečně pevná výztuha dokáže udělat i z jinak velice kvalitního batohu batoh průměrný či dokonce podprůměrný. Nejenže se batoh začne různě "kroutit", ale bude i nedostatečně a špatně převádět hmotnost batohu a jeho nákladu do nosného systému. Jako největší chyba při výběru batohu se ukazuje podcenění provedení bederního pásu. Bederní pás totiž nese až 2/3 hmotnosti (!) celého batohu. Na ramena, tedy nosné popruhy připadá asi jen 1/3 hmotnosti batohu. To ovšem za předpokladu správného nastavení bederního pásu a délky zad (nosného systému).
O něco menší důležitost mají nosné popruhy batohu, ale ani jejich dostatečně kvalitní provedení není radno podceňovat. Nosné popruhy batohu by měly mít dostatečnou šířku, aby se příliš nezařezávaly do ramen a aby dokázaly rovnoměrně rozložit část hmotnosti batohu. Na druhou stranu ale nejsou ani příliš široké popruhy ideální, neboť omezují pohyb rukou. Ty kvalitnější nosné popruhy jsou vytvarovány do tvaru protáhlého písmene S a jsou dostatečně daleko od sebe, aby neškrtily. U některých modelů je možnost nastavení vzdálenosti nosných (ramenních) popruhů. Dobrý velký batoh by také měl mít stabilizační (balanční) popruhy či dotahy. Ty zajišťují příjemné (či co nejpříjemnější) nošení batohu.
2.Materiál batohu
K výrobě batohů se používá řada materiálů jako je Urtex, Plastex či Cordura, jejichž vlastnosti se obvykle příliš neliší. Jako nejkvalitnější z nich bývá uváděna Cordura, nutno ale podotknout, že batohy z tohoto materiálu patří k těm nejdražším. Uvedené materiály jsou dostatečně odolné, aby unesly dostatečnou zátěž. Protržení batohu je obvykle způsobeno nekvalitním zpracováním švů. Při koupi je tedy vhodné překontrolovat i provedení švů a dalších spojů batohu.
Další častou otázkou kupujících je, zdali je ten či onen batoh nepromokavý. Ovšem toto není ten hlavní požadavek na vlastnosti materiálu, z něhož je batoh vyroben. Nepromokavost batohů se řeší pomocí různých zátěrů, obvykle PU zátěru. Ty se ale používáním opotřebovávají a nepromokavost materiálu se neustále zhoršuje. Dnešní trend ukazuje, že toto není řešením. Proto mnoho výrobců přistupuje k výrobě různých pláštěnek na batohy, které jsou součástí batohů a které zaručují naprostou nepromokavost batohu.
3.Vnější a vnitřní kapsy batohu
Vnější kapsy jsou součástí velké částí batohů i na našem trhu. Nejenže tyto kapsy občas umožní lepší rozložení hmotnosti batohu, ale také zajistí, že některé věci, které potřebujeme častěji, budou rychle po ruce. Při výběru batohu bychom ale existenci či neexistenci bočních kapes neměli brát jako stěžejní. Na některé aktivity je lepší užší kletr bez bočních kapes, na běžnou turistiku a treking se tyto kapsy ale docela hodí. V žádném případě by ale tyto kapsy neměly být předimenzovány a příliš přesahovat základní obrys batohu. Ono takové prodírání kosodřevinou s nadměrně velkými bočními kapsami není vůbec nic snadného. I při cestování a prodírání se chodbičkami vlaků nejsou velké boční kapsy příliš vhodné. U některých modelů je kapsa umístěna na zadní straně batohu. Pro úschovu dokladů, peněz, mapy aj. je vhodná nějaká ta vnitřní kapsa. Jednak jsou tyto předměty lépe chráněny před deštěm a také před všudypřítomnými zloději, kteří jsou dosti vynalézaví.
4.Plnění batohu
Batohy jsou dnes obvykle dvoukomorové, používají se ovšem i jiná dělení. Výrobci k tomuto kroku přistoupili proto, aby věci v batohu byly během pochodu pro uživatele co nejsnadněji dosažitelné. Používají se batohy s horním plněním, ale i čelním nebo dokonce bočním plněním. Tady je ovšem nutné dávat pozor, jak pevné jsou zipy a jejich zajištění (obvykle v podobě popruhů s přezkami) takovýchto dalších "vrátek". Určitě není nic příjemného, když se vám batoh někde na treku rozpadne.
5.Doplňky batohu
Dnes se na řadě batohů vyrábějí různé doplňky. Ať již jsou to pláštěnky či síťky. Mnozí uživatelé jsou rozpačití z toho, k čemu takovéto síťky použít. Tak třeba k sušení věcí za pochodu, v batohu by vám začaly poměrně brzy plesnivět a zapáchat. Také jsem již zahlédl borce se solárním panelem, který jej využíval jako zdroj pro přístroj GPS, který mají díky kapacitě baterií poměrně omezenou "životnost". U pláštěnky je označení doplněk asi ne příliš šťastným. Pláštěnka se zřejmě postupem času stane nedílnou součástí batohu. Také je vhodné podívat se na kvalitu přezek a dalších podobných součástek, jejichž selhání by vám pohyb s batohem mohlo pořádně zkomplikovat.
6.Konstrukce batohů
Batohy lze rozdělit podle konstrukce do následujících skupin: batohy bez konstrukce, batohy s v vnější konstrukcí (krosny) a batohy s vnitřní konstrukcí, které jsou u nás nejrozšířenější a nejpoužívanější.
Jako batohy bez konstrukce jsou obvykle řešeny batohy malých objemů a batohy, které nejsou určeny pro větší náklady.
Krosny byly u nás kdysi nejrozšířenějšími batohy. Dnes se používají již jen málo. Přitom krosny jsou nejvhodnější pro těžké náklady. Využívají se i pro ty nejtěžší náklady, využívají je např. nosiči v Tatrách. Z výhod si uveďme pevnou konstrukci, dobré rozložení hmotnosti nákladů a také vynikající odvětrávání zad. Jako nevýhodu je nutné zmínit jejich poměrně velkou hmotnost, velikost a určitou neohrabanost v těžším či hůře průchodném terénu.
Batohy s vnitřní konstrukcí jsou dnes asi nejpoužívanějšími. Své místo na slunci si vydobyly poměrně rychle, neboť první takovéto modely se objevily někdy koncem 70. let minulého století. Jako konstrukce se obvykle používají dva duralové pásy, které jsou dostatečně pevně spojeny s nosným systémem batohu. Obvykle se dají i vyjmout (při praní batohu). Vedle duralu se ale využívají i některé jiné lehké slitiny kovů. Tyto batohy jsou vhodné i do náročnějších terénů.
Kožené zboží SÁRA
Telefon: +420 722 939 388 E-mail: info@sara-jbc.cz
Prodejna: |
Informace |
Obchodní podmínky |
Podporované platby
|